HATAY’DA EĞİTİMİN DURUMU 09 Aralık 2024, 15:15

BASINA VE KAMUOYUNA 23.09.2024
HATAY’DA EĞİTİMİN DURUMU
Değerli Basın Emekçileri Tüm Öğretmenler Birliği Sendikası olarak,6 Şubat Depreminde en çok etkilenen il
olan HATAY’da bir türlü düzene girmeyen ve niteliksiz bir biçimde devam eden eğitimin sorunlarını dikkat
çekmek ve yetkililere seslenmek amacıyla toplanmış bulunuyoruz.HATAY’da sorunlar birikerek dahada
büyük bir hale gelmiş durumdadır.Bu yüzden buradan çocuklarımız için acil çağrıda bulunuyoruz.Sorunların
çözülmesi için daha ne kadar bekleyeceğiz?.Depremin üzerinden 1,5 yıl geçmesine rağmen,hala birçok okul
hasarlı durumda ve henüz onarılmamıştır.Okullarda hijyen ortamı yok,öğrenciler okula ulaşamıyor servis
sorunu devam ediyor.Taşımalı eğitimin kaldırılması ile birlikte tam gün eğitim yapan okullarda çocuklar aç
kalıyor. Bu durum, Hatay’da yaşayan çocuklarımızın eğitim hayatını ciddi şekilde aksatmakta ve geleceğe
umutla bakmalarını engellemektedir.
1.OKUL SORUNU
Depremden sonra Hatay’da her üç okulun 1 ‘i hasar görmüş durumdaydı.Toplamda 1604 okulun 210’u
yıkıldı.Depremden 1.5 yıldan fazla zaman geçmiş olmasına rağmen özellikle depremin en çok etkilediği
Antakya ve Defne ilçelerinde okul ve derslik sorunu devam etmektedir.Deprem sonrası 180 okul orta hasarlı
iken bunların 141’i için güçlendirme kararı alınmıştı.İlgililerin açıklamasına göre 71 okulun güçlendirme
çalışmaları bitmiş durumdadır.Yine valiliğin açıklamasına görede 100’e yakın yeni okulun inşa edildiği
bilgisi verilmektedir.422 okulun eğitim öğretime hazır edildiği bilgisi verilmektedir.Oysa gerçekte özellikle
Defne ve Antakya ilçelerinde bu oran ve rakamların yansımasını görmüş değiliz.Çünkü Konteyner
okullarında eğitim devam etmektedir hatta öğrencilerin 3’te ikisi konteyner okullarında veya 2-3 okulun
olduğu aynı binada eğitim görmektedir.İnşaatı devam eden 121 okul binasının devam edildiği ve 34 yeni
okul binasının yapılması planlandığı söylensede bu iki ilçede özelliklede Defne İlçesinde bir hareketlilik
görülmemektedir.Okulların çoğu ikili eğitim yapmakatadır.Sınıfların mevcudu ortalama 40 kişiliktir.Ders
giriş ve çıkış saatleri zaten ulaşım problemi yaşayan öğrencileri olumsuz etkilemektedir.Toplu taşımanın
aksadığı ve servis sorunun yaşandığı iki ilçede sabah erken saatlerinde başlayan dersler öğrenci
devamsızlıklarına neden olmaktadır.Ayrıca geç saatlerde okul çıkışı beraberinde trafikte kaos
yaratmaktadır.Birçok problemin deprem bölgesinde olmamızdan kaynaklı olduğunu elbette biliyoruz fakat
okul inşaatlarının yapılması konusunda daha hızlı davranılması gerektiği de ortadadır.
2.TEMİZLİK SORUNU
Milli Eğitim Bakanlığı yıllardır ihtiyaç olmasına rağmen okullara kadrolu hizmetli istihdamı
yapmamaktadır. Bu durum okullardaki hijyenden tutun birçok işin aksamasına neden
olmaktadır.. Gelinen noktada işsizlik istismar edilerek emek sömürüsü üzerinden işlerin yürümesi isteniyor.
Yeni bir İş Gücü Uyum Progmamı; kısa adı İUP adı altında okullara İŞKUR’dan geçici
personel alma kararı alındı.İUP üzerinden işe alınacaklar haftada 3 gün çalışacak,ayda ortalama 8.000 tl
ücret verilecek.Okullarda temizlik hizmetlerinin sadece 3 gün ile sınırlandırılması ciddi hijyen sorunlarını
gündeme getirecektir.Deprem bölgesinde ve özellikle Hatay’da dahada ağır sonuçlar yaratacaktır.Normal
koşullarda haftada 5 gün, kimi okullarda ise “Destekleme ve Yetiştirme Kursları” nedeniyle 7 gün eğitim-
öğretim devam ederken haftada 3 gün çalışacak personel ile okulların temizliği nasıl yapılacak? Deprem
bölgesinde özellikle Hatay’da aynı binayı kullanan 2 veya 3 okul öğrencileri varken bu okul ortamının
temizliği bu şartlarda nasıl yapılacaktır?
Sağlıklı yaşam koşullarına sahip olmayan depremzede çocuklarımızın sağlığını yok saymak, önemsememek
kabul edilemez.Hijyen hastalıktan korunmak için çok önemlidir,depremden sonrası ise hijyen oldukça
dahada çok önemlidir. İnsanların toplu halde bulundukları ortamlarda, toplu ulaşım araçlarında temizliğe son
derece dikkat edilmelidir.
3.ULAŞIM SORUNU
Okul servisleri bir önceki yıla oranla %65-%70 oranında zamlanmış durumda.Hatayda toplu taşıma henüz
tam anlamıyla oturmuş değildir.Öğrencilerin çoğu okullarına uzak konteyner kentlerden
gelmektedir.İşini,evini kaybeden bir depremzedenin servis parası ödeyecek durumu yok. 3 hafta geçmiş
olmasına rağmen hala servis sorunu çözülmüş değildir.Okulun henüz 3. Haftası olmasına rağmen 10 güne
yakın devamsızlık yapan öğrenci sayısı oldukça fazladır.Bu durum ileride okul terkine neden olacaktır.
Arabası olmayan öğretmenlerin okullarına gitmeleri çok zor.Arabası olmayan veliler çocuklarını okula
gönderemiyor.Deprem öncesi mahallelerindeki okullara giden öğrenciler deprem sonrası birleştirmelere göre
belirlenmiş okula gidiyor bu okullarda genellikle uzak okullar oluyor.Eğitim öğretiminin başlamasıyla servis
ihtiyacı öncelikli bir sorun haline geldi. Özel servisler çok pahalı ekonomik kriz ile birlikte bu yıl öğrenci
başı 2000-2500 TL talep ediyor. İki çocuğu olan bir aile sade servis’e ayda 5000tl ödemek zorunda kalacak
buda ekonomik hayatın felç olduğu Hatay’da geliri olmayan depremzedeye oldukça büyük bir külfet haline
dönüşüyor.Öğrenciler sabah erken saatlerinde veya okul çıkışı geç saatlerde otostop yaparak okula gitmeye
veya eve dönmeye çalışıyor bu aynı zamanda öğrenciler için tehlike oluşturmuş durumdadır.
4.BESLENME VE SU SORUNU
Okulların açılmasıyla birlikte çocukların içecek su sorununu çözecek bir adım
atılmalıydı.Okulda içecek su alabilecekler mi? Bir şişe su kantinde 10 TL.Çocukların çoğu
okula harçlık almadan geliyor.Çocuklar aç ve susuz bir okul süreci görüyor.Depremzede
halk zor durumda ve çocuğuna harçlık verecek durumda değil.Bir tost,simit ,meyve suyu
çocuğa lüks gelmiş durumda.Çocuklara okullarda en az 1 öğün yemek ve içecek su
sağlanmalıdır.
Maliyetler sebebiyle birçok ailenin çocuğunun beslenme çantasını dolduramaması veya okul
harçlığı verememesi sıradan hale geldi.Hatay’da çocukların okulda aç kalacakları
gerekçesiyle devamsızlık yaptıkları görülmektedir.Lise çağındaki gençler çareyi ya
açıköğretime geçmekle buluyorlar ya da Mesem’e yönelmekte.
5.PSİKOSOSYAL DESTEK ÇALIŞMALARI YETERSİZ;
Çok büyük yıkıma neden olan 6 şubat depremi sonrası okullarda psikososyal destekl sağlanamamış
hiçbirşey olmamış gibi eğitim öğretim sürecine başlanılmıştır.Psikososyal destek, travma ve yas yaşayan
hem öğrenciler hem de öğretmenler için gerekli bir süreçti. Deprem sonrası öğrenciler, ağır travmalar
yaşamış ve bu travmaların eğitime olan etkisi büyük olmuştur.Özellikle öğrencilerin psikososyal destekten
yoksun kalmaları okula odaklanmalarının önüne geçmiştir.Bu durum öğrenci başarısında ciddi düşüşlere yol
açmaktadır.
ÖZETLE;
HATAY’DA AŞAĞIDA SIRALADIĞIMIZ SOMUT OLAN SORUNLAR MUTLAKA
ÇÖZÜLMELİDİR.
* İki veya 3 okullu binalarda ders sürelerinin kısa olması eğitimin niteliğini düşürmektedir.
* Özellikle Defne ilçesinde ve Antakya ilçesinde okullar bir an önce onarılmalı ve normal eğitim’e
geçilmelidir.
* Okul giriş çıkışlarındaki trafik yoğunluğu ve denetimsizlik kazalara neden olmakta kaos ortamı ortaya
çıkmaktadır
* Öğrencilerin ekonomik sebeplerle beslenme yetersizliği bir an önce giderilmelidir.
* Kantin fiyatları depremzede olan öğrenciye pahalı gelmektedir.Öğrenciye bir öğün yemek ve içecek su
temin edilmelidir.
* Servis sorunu çözülmeli öğrencilerin okula devamlılığı sağlanmalıdır.
* Okullarda çalışan olmadığından dolayı okullar pislik içindedir.Okullara hijyen malzemöeleri dağıtılmalı
yardımcı elaman görevlendirilmeldir.
*Altyapı sorunu çözülmeli internet ve elektirik kesintilerinin önüne geçilmelidir.
* Sınıflar oldukça kalabalık bir haldedir.Defne ve Antakya ilçesinde derslik sorunu çzöülmelidir.
* .Kısa vadeli programlarla hijyen sağlanamaz.Hijyen temel ihtiyaçtır.Öğretmenlerden ayda bir miktar para
toplanıp temizlik elemanı temin etmek sorunu
çözmez
* Psikososyal desteğin verilmemesi sorunlar yaratmıştır.Bu durum ayrıca öğrenci başarısında ciddi düşüşlere
neden olmaktadır..
* Depremzede öğrencilerin sosyal etkinlik ve spor faaliyetleri desteklenmeli ve tesisler açılmalıdır.
TÜM ÖĞRETMENLER BİRLİĞİ SENDİKASI MERKEZ YÜRÜTME KURULU
DIĞER HABERLER
-
HATAY’DA EĞİTİMİN DURUMU
09 Aralık 2024, 15:15 -
Eğitim Öğretim Yılı Çözülmesi Gereken Sorunlar
09 Aralık 2024, 15:00 -
İLK DERS : CUMHURİYET KONU : LAİKLİK
22 Ekim 2024, 11:34 -
07.09.2024 CUMARTESİ 2.OLAĞAN GENEL KURULUMUZU YAPTIK.
22 Ekim 2024, 11:32 -
EMEK SÖMÜRÜSÜ DEVLET ELİYLE YASALLAŞIYOR.
22 Ekim 2024, 11:30 -
TÖB DER'DEN TÖBSEN'E YAŞASIN MÜCADELEMİZ..
22 Ekim 2024, 11:28 -
30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI KUTLU OLSUN.
22 Ekim 2024, 11:26 -
Derhal yapılmalıdır.
22 Ekim 2024, 11:23 -
Mülakatsız en az 100 bin atama istiyoruz!
22 Ekim 2024, 11:13 -
ÇEDES projesinin laiklik dışı uygulamalarına karşı çıkmak suç değilidr!
22 Ekim 2024, 11:07